سفارش تبلیغ
صبا ویژن
نزدیکترین مردم به پیامبران ، داناترین آنان است بدانچه آورده‏اند . [ سپس برخواند : ] « همانا نزدیکترین مردم به ابراهیم آنانند که پیرو او گردیدند و این پیامبر و کسانى که گرویدند . » [ سپس فرمود : ] دوست محمد ( ص ) کسى است که خدا را اطاعت کند هرچند نسبش به محمد ( ص ) نرسد ، و دشمن محمد ( ص ) کسى است که خدا را نافرمانى کند هرچند خویشاوند نزدیک محمد ( ص ) بود . [نهج البلاغه]
kelastarahiweb
درباره



kelastarahiweb


mortezanaderi
هیچوقت نمیتونم بیش از چند دقیقه از کامپیوترم جدا شم
آرشیو یادداشت‌ها
آهنگ وبلاگ

مقدمه ای بر اترنت (Ethernet) در شبکه
اترنت،‌ مرسومترین فناوری استفاده شده در دنیای شبکه های محلی میباشد. یکی از بهترین روشهای آشنایی با اترنت،‌ مطالعه آن با توجه به مدل مرجع OSI است. اترنت از رسانه های انتقال داده و پهنای باند متفاوت حمایت میکند. ولی در تمامی نمونه های موجود، از یک قالب فریم و مدل آدرس دهی مشابه استفاده مینماید.

اترنت (Ethernet)

  • اترنت در سال 1970 ایجاد شده و از آن زمان تاکنون به منظور تامین خواسته های موجود برای شبکه های محلی با سرعت بالا ارتقاء یافته است. هنگامی که رسانه انتقال جدیدی نظیر فیبر نوری تولید میشد، اترنت نیز تحت تاثیر این تحول قرار گرفت تا بتواند از مزایای برجسته پهنای باند بالا و نرخ پائین خطاء در فیبر نوری استفاده کند.
  • سادگی و نگهداری‌ آسان. قابلیت ترکیب و تعامل با تکنولوژیهای جدید، معتبر بودن و قیمت پائین نصب و ارتقاء، از مهمترین دلایل موفقیت اترنت محسوب میگردد.
  • امکان استفاده دو یا بیش از دو ایستگاه از یک محیط انتقال بدون تداخل سیگنالها با یکدیگر،‌ یکی از مهمترین دلایل ایجاد اترنت میباشد. همچنین از دیگر دلایل ایجاد اترنت، استفاده چندین کاربر از یک محیط انتقال مشترک در سال 1970 بود که در دانشگاهها مورد توجه قرار گرفت.
  • اولین شبکه محلی در جهان،‌ نسخه ی اولیه اترنت بود که Robert Metcalfe ‌و همکاران وی در زیراکس، آن را بیش از 34 سال قبل طراحی کردند. اولین استاندارد اترنت در سال 1980 توسط کنسرسیومی تشکیل شده از اینتل، Digital Equipment، زیراکس و با نام اختصاری DIX ایجاد گردید.
  • در سال 1995، شرکت IEEE کمیته هائی‌ را به منظور استاندارد سازی اترنت ایجاد کرد. استانداردهای فوق با 802 شروع میشود و این استاندارد برای اترنت 802.3 میباشد. شرکت IEEE درصدد این امر بود که استانداردهای ارائه شده با مدل مرجع OSI، سازگار باشند.
  • پهنای باند ارائه شده توسط اترنت در ابتدا 10 مگابیت در ثانیه بود و برای کامپیوترهای شخصی دهه هشتاد که دارای سرعت پائین بودند،‌ کافی به نظر میآمد. اما در اوایل سال 1990 که سرعت کامپیوترهای شخصی و اندازه فایلها افزایش یافت،‌ مشکل پائین بودن سرعت انتقال داده بهتر نمایان شد. در سال 1995، شرکت IEEE، ‌استانداردی را برای اترنت با سرعت 100 مگابیت در ثانیه معرفی کرد. این روال ادامه یافت و در سال های 1998 و 1999 استانداردهائی برای گیگابیت نیز ارائه گردید.

قوانین نامگذاری Ethernet توسط شرکت IEEE

  • اترنت صرفا یک تکنولوژی نمیباشد و خانواده ای متشکل از مجموعه تکنولوژی های دیگر نظیر Legacy, Fast Ethernet و Gigabit Ethernet را شامل میشود. سرعت اترنت میتواند 10، 100، 1000 و یا 10000 هزار مگابیت در ثانیه باشد.
  • زمانی که لازم است اترنت یک رسانه انتقال داده جدید و یا قابلیتی خاص را معرفی کند، شرکت IEEE یک ضمیمه جدید برای‌ استاندارد 802.3 ارائه مینماید. ضمیمه فوق دارای یک و یا دو حرف تکمیلی است. در چنین مواردی یک نام کوتاه شده نیز بر اساس قوانین زیر به ضمیمه نسبت داده میشود:
    • عددی که نشان دهنده تعداد مگابیت در ثانیه داده انتقالی است.
    • حرفی که نشان دهنده استفاده از سیگنالینگ Baseband میباشد.
    • یک و یا چندین حرف الفبائی که نوع رسانه انتقال داده را مشخص مینماید (برای مثال از حرف F سرنامه Fiber optic برای فیبر نوری و از حرف T سرنام Twisted pair برای کابلهای مسی بهم تابیده استفاده میشود).
  • شرکت IEEE نمیتواند تولید کنندگان تجهیزات شبکه ای را مجبور نماید که به طور کامل هر نوع استاندارد ارائه شده را رعایت کنند، ولی امیدوار است به اهداف زیر دسترسی پیدا کند:
    • ارائه اطلاعات مهندسی مورد نیاز برای ایجاد دستگاههایی که متناسب با استانداردهای اترنت باشند.
    • ترویج نوع آوری های جدید و استفاده از آنها توسط تولید کنندگان تجهیزات شبکه ای.


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط mortezanaderi 91/12/20:: 6:52 عصر     |     () نظر