سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آنکه به هرچه از او پرسیده می شود پاسخ می دهد، بی گمان دیوانه است [امام صادق علیه السلام]
kelastarahiweb
درباره



kelastarahiweb


mortezanaderi
هیچوقت نمیتونم بیش از چند دقیقه از کامپیوترم جدا شم
آرشیو یادداشت‌ها
آهنگ وبلاگ

انواع شبکه از لحاظ اندازه
به طور کلی به مجموعه ای از سرویس دهنده ها و سرویس گیرندهای دیجیتالی که به یکدیگر متصل هستند، شبکه گفته میشود. شبکه ها از نظر سایز و ابعاد جغرافیایی به چهار دسته زیر تقسیم میشوند:
  • LAN
  • MAN
  • WAN
  • PAN
  • Internetwork

(PAN) شبکه های شخصی

PAN سرنام Personal Area Network میباشد و به شبکه شخصی یک فرد گقته میشود. این شبکه میتواند بین کامپیوتر، تجهیزات دیجیتال، تلفن همراه و کامپیوتر جیبی (PDA) ایجاد شود.

(LAN) شبکه های محلی

LAN سرنام Local Area Network میباشد و به گروهی از کامپیوترها اطلاق میشود که در یک اتاق، یک طبقه و یا یک ساختمان قرار دارند و از طریق رسانه های شبکه به یکدیگر متصل هستند. شبکه ی محلی LAN به کاربر این امکان را می دهد تا منابع خود را که شامل دستگاههای ذخیره سازی، چاپگرها، برنامه ها و سایر منابع موجود در شبکه را به اشتراک بگذارد. این گونه شبکه ها معمولا در یک مکان مشخص محدود میشوند. این مکان میتواند یک ساختمان و یا چندین ساختمان متشکل از تقریبا 2 تا 100 کامپیوتر و بسته به تجهیزات شبکه میتواند با سرعت انتقال 10، 100 یا 1000 MB باشد. معماری شبکه های محلی عمدتا از نوع اترنت به صورت 10BaseT یا FastEthernet میباشد.

(MAN) شبکه های شهری

MAN سرنام Metropolitan Area Network میباشد و به شبکه ای گفته میشود که در گستره ی یک شهر و اغلب با ستون فقراتی چون کابل پرسرعت فیبر نوری به منظور اتصال شعبات مختلف یک سازمان دولتی با شرکت تجاری قرار دارد. این گونه شبکه ها معمولا از شبکه های LAN بزرگتر و از شبکه های WAN کوچکتر هستند.

(WAN) شبکه های گسترده

WAN سرنام Wide Area Network میباشد و به شبکه ای گفته میشود که در مقیاس بزرگ از بهم پیوستن چندین شبکه ی محلی با یکدیگر یه وجود میآید. این شبکه زمانی ایجاد میشود که شعبات یک سازمان و یا نمایندگی های یک شرکت از یکدیگر دور باشند، که با استفاده از این تکنولوژی به یکدیگر متصل میشوند.

(InternetWork) شبکه های متصل

به دو یا چند زیر شبکه که با استفاده از تجهیزات لایه شبکه (مانند مسیریاب) عمل میکنند و به یکدیگر متصل هستند شبکه های متصل گویند.


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط mortezanaderi 91/12/20:: 6:53 عصر     |     () نظر